Badanie rynku i klientów PKS Mrągowo
Instytut Badań i Analiz GRUPA OSB realizuje badanie rynku i klientów PKS Mrągowo, którego celem jest określenie strategii rozwoju dla PKS Mrągowo.
Celem głównym realizowanego badania jest dostarczenie wiedzy na temat rynku i klientów przewozów pasażerskich PKS Mrągowo (zachowanie i preferencje), celem określenia strategii rozwoju dla PKS Mrągowo.
Przeprowadzone analizy dotyczyć będą:
– podziału rynku na segmenty rynkowe,
– oceny atrakcyjności poszczególnych segmentów rynku,
– ustalenia głównych czynników, od których zależy zwiększenie udziału PKS Mrągowo w poszczególnych segmentach rynku.
W szczególności określone zostaną czynniki wpływające na wybór danego przewoźnika przez osoby korzystające z transportu zbiorowego, w tym między innymi sposób w jaki postrzegana jest marka PKS Mrągowo. Wykonawca przeanalizuje również konkurencję dla PKS Mrągowo i jej szacunkowy udział w rynku.
Badanie zrealizowane zostanie w ramach 2 obszarów:
Obszar I – Rynek
Badanie dostarczy informacji o rynku przewozów pasażerskich regularnych w okolicach Mrągowa i Giżycka, a w szczególności pojemności rynku i udziału w nim PKS Mrągowo, wielkości potoków pasażerskich, ich struktury i tendencji zmian, kierunkach przemieszczania się podróżnych, przewidywanych trendach i zmianach w tym zakresie, strukturze połączeń autobusowych w rozbiciu na linie zwykłe, przyspieszone i pospieszne, sezonowości przewozów oraz konkurencji PKS Mrągowo, w tym udziału w rynku dla
poszczególnych rodzajów przewozów.
Ponadto badanie konkurencji PKS Mrągowo na terenie obszaru Mrągowa i Giżycka dostarczy również informacji dla wszystkich segmentów rynkowych w zakresie:
– liczby konkurentów i ich potencjału przewozowego,
– ich udziału w rynku,
– stosowanej polityki cenowej i marketingowej, mocnych i słabych stron konkurencji,
– przewidywanych zmian i tendencjach rozwoju konkurencyjnych firm przewozowych.
W przypadku analizy konkurencji na liniach dalekobieżnych obejmie ona wyłącznie podmioty operujące na tych samych liniach rozpoczynających lub kończących swój bieg w Mrągowie i Giżycku.
Obszar II – Pasażerowie i klienci
Badanie dostarczy informacji o kryteriach wyboru przewoźnika przez podróżnych i klientów (ich preferencjach) w rozbiciu na wszystkie segmenty rynkowe, w tym w szczególności dostosowaniu rozkładów jazdy do potrzeb podróżnych korzystających z przewozów regularnych, cenach biletów na liniach regularnych, wysokości cen za wynajem autobusów w przypadku przewozów zamkniętych i turystycznych, standardach autobusów we wszystkich segmentach rynkowych, jakości obsługi podróżnych (obsługa w trakcie przewozu, sprzedaż biletów, informacja) we wszystkich segmentach rynkowych oraz dodatkowych oczekiwaniach pasażerów i klientów wszystkich segmentów rynkowych.
W oparciu o badania obejmujące w/w tematykę i obszary, jak również szczegółową analizę dokumentacji udostępnionej przez Zamawiającego, dane statystyki publicznej, w tym m.in. prognozy demograficzne oraz wcześniejsze opracowania Wykonawcy z zakresu sytuacji społeczno-gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego możliwa będzie ocena atrakcyjności poszczególnych segmentów rynku pod kątem:
– określenia, które segmenty rynku przewozów pasażerskich dają lepsze, a które gorsze możliwości rozwoju,
– kształtowania przyszłego profilu działalności przedsiębiorstwa, w celu zmniejszania ryzyka i zwiększania efektywności działalności,
– atrakcyjności segmentów rynku, które mogłyby w przyszłości stanowić pole działania przedsiębiorstwa.
Opracowując powyższą ocenę Wykonawca weźmie pod uwagę kryteria takie jak: obecna wielkość rynku (roczne przychody) i jego przewidywaną dynamikę w poszczególnych segmentach, obecną i przewidywaną rentowność rynku w poszczególnych segmentach, natężenie walki konkurencyjnej, wysokość barier wejścia i wyjścia oraz inne, uzgodnione z Zamawiającym.
Ponadto analizie poddane zostaną kluczowe czynniki sukcesu dla wybranych, najbardziej atrakcyjnych segmentów rynku przewozów pasażerskich, w tym:
– Ustalenie od jakich czynników zależy sukces przedsiębiorstwa w danym segmencie rynku.
– Zbadanie czy w analizowanym przedsiębiorstwie (PKS Mrągowo) każdy z kluczowych czynników sukcesu jest mocną, czy słabą stroną.
– Ustalenie gdzie należy koncentrować wysiłki aby wykorzystać mocne strony i co należy poprawić aby zminimalizować słabe strony.
Realizacja badań w obszarach I oraz II umożliwi opracowanie strategii rozwoju przedsiębiorstwa PKS Mrągowo.