Badania w zakresie rozwoju lokalnego i regionalnego
Instytut Badań i Analiz realizuje projekty badawcze o tematyce związanej z rozwojem lokalnym i regionalnym oraz identyfikacją czynników konkurencyjności gospodarki. Realizowane w tym zakresie badania obejmują identyfikację:
- struktury gospodarki (sektorów i branż),
- pozycji badanych jednostek terytorialnych (gmin, powiatów, województw, krajów) na tle innych jednostek,
- sektorów kluczowych oraz sektorów wysokiej szansy,
- źródeł konkurencyjności gmin/powiatów/województw/krajów,
- czynników mogących wpłynąć na wzrost poziomu konkurencyjności.
Rezultaty prowadzonych badań o tematyce rozwoju lokalnego i regionalnego stanowią podstawę:
- podejmowania przez jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje działające w obszarze społeczno-gospodarczym decyzji o charakterze strategicznym,
- opracowania strategii rozwoju gospodarczego,
- konstruowania modeli rozwoju gospodarczego,
Badania rynku pracy
Jednym z obszarów specjalizacji Instytutu Badań i Analiz jest realizacja projektów badawczych lokalnych, regionalnych oraz krajowego rynku pracy. Badania w tym zakresie obejmują identyfikację i ocenę:
- zapotrzebowania pracodawców na kwalifikacje i kompetencje pracowników,
- kierunków zamiany zapotrzebowania w gospodarce na kwalifikacje i kompetencje pracowników,
- sytuacji na rynku pracy osób zaliczanych do grup zagrożonych marginalizacją społeczną (bezrobotnych, biernych zawodowo, niepełnosprawnych, absolwentów)
- struktury bezrobocia wg wieku, płci, wykształcenia, miejsca zamieszkania oraz stanu zdrowia,
- postaw i aktywności osób bezrobotnych wobec zmiany statusu na rynku pracy,
- postaw osób bezrobotnych wobec konieczności ustawicznego dostosowywania kwalifikacji i kompetencji zawodowych do zmieniających się potrzeb gospodarki,
- działania publicznych służb zatrudnienia oraz jednostek i organizacji działających w obszarze rynku pracy,
- współpracy pracodawców oraz związków pracodawców z jednostkami działającymi w obszarze rynku pracy.
Badania marketingowe
Instytutu Badań i Analiz prowadzi badania marketingowe wspierające marketing strategiczny i operacyjny w przedsiębiorstwach. Zakres badań obejmuje określenie:
- zmian w podaży produktów i usług,
- czynników wpływających na zmiany w podaży,
- propozycji ulepszeń w ofercie asortymentowej przedsiębiorstw,
- profilu społeczno-demograficznego konsumentów,
- preferencji konsumentów,
- satysfakcji konsumentów i kontrahentów,
- oczekiwań kontrahentów biznesowych,
- testowanie opakowań, nazwy i hasła reklamowego produktu.